donderdag 2 oktober 2008

" Welcome in India"

Hee mensen,
Heb al een stip op m`n voorhoofd ontvangen van mijn 1e Indiase ongelovelijk aardige Couchsurf-host*, om me verder een goede reis te wensen! Ook de Indiase WC bevalt me eigenlijk wel (geen wc papier meer nodig;) en het voedsel is overheerlijk (zolang ik nog niet ziek ben ;).
Heb geen idee waar ik moet beginnen met schrijven van m`n ervaringen. Dan maar een stukje van het begin...De vliegreis was alsof ik op een Google Earth satelliet zweefde met een bijzonder uitzicht over de Alpen, Taurus gebergte en woestijn in Iran (kon alleen niet inzoomen, gelukkig).Voelde me heel klein toen ik vanuit het raam van het vliegtuig de vele vele lichtjes van de gigantische stad Mumbai (met 18 miljoen inwoners, er komen 42 inw. per uur bij! ), zag liggen.
De chaos van het verkeer en alles wat eromheen gebeurd is onbeschrijvelijk. Nou ja, misschien dat ik later een poging waag om het te beschrijven...De eerste indruk was overweldigend, maar dat was vandaag stukken minder. Gisterochtend zat ik in een kamer vanwaar ik de chaos van de straat niet kon zien. Alleen alle geluiden drongen (gedempt) door: Deze waren al zo anders dan ik gewend ben...heel veel getoeter, gebrom van motoren en met name brommers en riksha`s, bellen van de Hindoetempels, duiven en kraaien, gezang, geroggel, de ringtone van de lift...
Gelukkig vond ik maandagavond op een druk kruispunt mijn couchsurf-host in Mumbai. Nou ja, zij herkende mij. De Couchsurf-host en haar man stelden me honderden persoonlijke vragen, dat leverde wel interessante gesprekken op. Ook leerde zij me chapati`s en oker (ofzo) te bakken. Verder draag nu zo`n jurk-achtig kledingstuk, een kurta (nog geen sari, al ziet dat er prachtig uit, maar is mij nog te ingewikkeld, letterlijk !). Ze nam me mee naar de tempel achter hun huis en het feest van de Jainisme**, want ze was ook Jain. Ik kon haar alles vragen en ze legde heel veel uit, was echt heel boeiend ! Fijn om de sfeer van de dansende Jains te proeven. En om te praten over allerlei andere verschillen met Nederland, problemen in beide landen, de veranderingen die optreden door globalisatie etc.
(....)
Vandaag*** in Pune, bij een behoorlijk rijk CS-gezin, een goede plek om nog verder te wennen. De kinderen gaan niet naar school, ze mogen hun gang gaan, dat is " homeschooling ". De ouders vinden het Indiase schoolsysteem schadelijk (wordt veel geslagen e.d.). Verder zijn de rijke Indiers, zoals zij gewend aan hulpjes voor allerlei werk: een kokkin, een tuinman (voor de gortdroge tuin), iemand die komt om de boodschappen te brengen, een chauffeur, een oppas en iemand die s nachts (voor de tv) op t huis past. Mijn host verklapte me dat zat ze nog wel altijd zelf de badkamer schoonmaakt, om zich te realiseren dat al het werk door iedereen gedaan moet kunnen worden (zoals Gandhi deed). Als ik samen met iemand van een hoge caste in de stad ben, moet ik wel wennen aan hoe ze dan met elkaar omgaan.
(...)
Ik ben niet gewend aan schrijven op een blog, zeker niet op dit tempo, hoop dat het leesbaar is. Zijn zoveel dingetjes. Wil nog zeggen dat ik een blog meer als aanvulling zie op e-mailen, want ik ben ook benieuwd naar jullie ervaringen/hoe t is! Mag me dus ook nog altijd mailen.
Veel liefs,
Vanya
*Voor wie couchsurfing niet kent: http://www.couchsurfing.com/. Simpel gezegd een soort wereldwijde hyves, waarbij je elkaar een slaapplaats aan biedt.
** In tegenstelling tot hindoes zien ze zichzelf verantwoordelijk voor wat er gebeurd, als individuele ziel (niet als groter geheel van een god) en willen ze zo min mogelijk afhankelijk zijn van kleding e.d. (de god is dan ook naakt afgebeeld)
*** Het is vandaag het eind van de ramadan, feestdag van de Jains, Non-violent day en Gandhi Jayant :)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Supervet om dit te lezen vanya! Een totaal andere wereld zo te horen. Met veel genoegen je avonturen gelezen, ik blijf je verhalen volgen! Veel succes daar, take care.

grts
Gerhard

Anoniem zei

Hoi Vanya,
Super leuk om de belevenissen van jou en Maurits te lezen!
Keep us updated if you have time!
Groetjes,
Elinore