zondag 19 oktober 2008

Volgende week is het Divali, lichtjesfeest! We hebben een hele week vrij. Vannochtend zei ik tegen Macushla, een Australische huisgenoot, dat t me leuk lijkt om het feest mee te maken zoals de Hindoes dat daadwerkelijk vieren, dus bij iemand thuis...
Spontane uitnodiging
Pune, -waar ik verblijf- is een stad met zo`n 4 miljoen inwoners. Het is er heet, de lucht is vies van de uitlaatgassen en het verschil tussen rijk en arm is schikbarend. 40% van de inwoners woont in sloppenwijken. In het centrum staat een gebied bekend om haar markten. Van luxe winkels, piepkleine winkeltjes, kraampjes, tot mensen die enkel bananen verkopen.. je vind er vanalles. Het is er overdag en s avonds bomvol mensen. Verkopers die als ze een blanke zien meteen vragen "Yes, madame? Yes, madame?" en laten je vanalles zien, wat je niet wilt zien. Er is ook erg veel leuks te zien, maar t is ook vermoeiend.
Na een bezoek aan dat gebied ging ik met Macushla even langs de westerse supermarkt om bij te komen ;). Toen Macushla haar handen vol met spulletjes had, sprak een vrouw haar aan en zei dat ze hier ook mandjes hebben. We raakten verder met deze vrouw aan de praat, over wat we hier doen e.d. Al snel nodigde ze ons spontaan uit om Divali bij haar te komen vieren ! Ben erg benieuwd hoe dat gaat.
Christenen-Hindoes
We hebben in ons huis best vaak gesprekken over allerlei (wereld)problemen. Zaterdagochtend zaten er opeens ook een aantal mannen in de keuken van het vrijwilligershuis. Het bleken Christenen te zijn, die hier in Pune op "werkbezoek" waren. Terwijl we aan t ontbijten waren vertelden ze ons dat in India afgelopen jaren verschillende Christelijke feestdagen zijn verstoord door Hindoes en zelfs in bloedbaden eindigden. Deze conflicten nemen de laatste jaren alleen maar toe, maar er is weinig aandacht voor in de media. De regering is vaak ook pro-Hindoe. (Naast het verschil in geloofsovertuiging, wordt het Christendom ook geassocieerd met de Engelse overheersing). Was schokkend om te horen. Al verbaasde me ik over de manier waarop deze priester in "zij Hindoes" en "wij Christenen" sprak. Dit deed me zo erg aan de Moslim- niet-Moslim discussies in Nederland denken. En ik vroeg me af of zijn preek niet alleen de haat aanwakkerd, want aan de andere kant leven ze ook op zo vele plaatsen vreedzaam samen... hij was het hier wel mee eens, eigenlijk bedoelt hij ook deze kleine groep Hindoes...tja
Letters
Afgelopen week veel thuis geweest, want ik was niet zo lekker. Wel veel gelezen, heerlijk. Zit met m`n boeken in Afganistan en Kerala, met m`n gedachten in India (en Nederland) en m`n dromen in Japan !

3 opmerkingen:

Unknown zei

Hoi Vanya
Wat schrijf je veel!
Super leuk om te lezen om een idee te krijgen wat je daar allemaal beleeft!
Heel veel plezier nog!
Liefs Marein

Unknown zei

He lieve vanya!

Superleuk te lezen wat je bezig houdt daar in het verre India. Ik zal je binnenkort eens uitrebreid mailen. :-)

Liefs Lou

Anoniem zei

Hoi V@ny@,

Ik vind het ook heel leuk om al je belevenissen te lezen!
Veel plezier, Groetjes Gerdien