zaterdag 31 januari 2009

Varen over het riool


Europeanen, een Australier, Canadees en zelfs... een Nederlander!
t Was een tijdje geleden dat ik Westerse toeristen had ontmoet. In Rishikesh was dat wel weer t geval. Meer dan gezellig en erg relaxed. Reizigers uit verschillende landen en k kon het met hen stuk voor stuk goed vinden! s Avonds zaten we rond een tafeltje als huisgenootjes " hoe was jou dag?" te kletsen. De eigenares van het guesthouse waar k verbleef maakte s avonds voor haar gasten lekkere thali (dat is: rijst, chapati, pompoencurry, bloemkool/aardappel curry en dahl/linzensaus). later ging ik ook met m`n 'huisgenootjes' en 'buurkinderen' (van t naburige guesthouse) wandelen in de bergen, naar yogales, chillen in een cafeetje (zo heb ik opeens 5 dreads) en naar de "Beatles Ashram'


Daar kan ik nog wel meer over vertellen: De beatles ashram vind ik namelijk een van de beste plekken van het stadje. het is een groot terrein met (uit de ganges gehaalde) stenen hutten en gebouwen met veel struiken en bomen eromheen. De Beatles hebben er ooit hun "White Album" geschreven. Nu staat het al 12 jaar leeg en de natuur is het aan het terugwinnen :)
de poort naar de ashram is afgesloten door een man uit rishikesh. hij houdt goed in de gaten wie er heen loopt.. en dan maakt ie de poort graag voor je open, als je tenminste wat geld betaald :P Echt india dus ;), maar in dit geval wel grappig! Er staan allerlei stenen meditatiehutjes. Als je daarin gaat staan en geluid maakt op de juiste toonhoogte (even oefenen!) dan resoneert het heeeel goed :D

"take water upstream, dump water downstream"
Nu ben ik ergens in Delhi. Delhi is groot! Daar had ik me even in vergist. De slaapplek die ik had geregeld bleek ergens in t noorden van delhi te zijn, terwijl ik een cursus in t zuiden volg. Even improviseren dus... maar dat kwam allemaal weer helemaal goed.
Wat voor cursus? Het Centre for Science and Environment organiseerde een cursus in afvalwaterzuivering en recycling. Oke, dat klinkt bagger, maar t was mega interessant en de sfeer goed. in india worden in veel rivieren dammen gebouwd en wordt er vervolgens veel water onttrokken om de steden in water te voorzien. slecht 20% van het rioolwater wordt gezuiverd. de rest wordt op de rivieren (voor zover er nog water in zit!) geloosd. Het gevolg is dat de rivier in een riool verandert. En ook dat het ziektes verspreid...
We maakten een boottocht over het zwarte levenloze en stinkende water (ik voelde me ramptoerist op en top ;). Gasbellen komen er omhoog. bah. Toch wasten sommige mensen zich er nog in.
Aangezien rioolwaterzuiveringsinstallaties in India te duur zijn (niet haalbaar iv.m democratie) en sowieso weinig mensen een aansluiting op het riool hebben, zijn kleinschalige oplossingen beter. zoals waterloze toiletten, of natuurlijke (d.m.v. putten en planten) afvalverwerking.

Oja CSE is een anthropocentrische NGO. Ze combineren onderzoek, technologie met kennisoverdracht en beïnvloeden van beleid! Ik ben erg enthousiast over en kan een bezoekje (aan hun website) zeker aanraden.

Liefs,
Vanya

Ps
tijdens een excursie werden we als 'special guests' behandeld (ik was de enige buitenlander, de rest had misschien veel aanzien met hun beroep als architect e.d. ?). Er werd voor ons gezongen en muziek gemaakt en we kregen allemaal een ketting van bloemen en een soort grote shawl om onze nek :)

Pps
Vandaag een dagje vertaalwerk gedaan van het Nederlands naar Engels, in een gedeelte van Delhi met bizar luxe kantoorgebouwen!

Geen opmerkingen: