maandag 15 december 2008

Even wat slimme acties !

Bus
 
Regelmatig zit ik zo`n 4 a 5 uur in de staatsbussen. We stoppen in verschillende dorpen om mensen in en uit te laten stappen, en vaak duurt het even voordat de bus weer weg rijdt, maar ik weet nooit hoe lang. Soms is echter even echt een pauze van 15 minuten ofzo, zodat de buschauffeur en langeafstandsreizigers even wat kunnen eten. Maar de pauze wordt vaak in de locale taal aangekondigd.
Laatst stapten er bij een stop erg veel mensen uit incl de buschauffeur, dus ik dacht, het zal wel pauze zijn. Met een vermoeid hoofd drentelde ik wat rond, kocht water en wat te eten en liep weer terug naar de bus...Aangezien ook de bestemming van de bus in hetzelfde schrift als het Hindi is beschreven, heb ik niet meteen door uit welke bus ik ook al weer kwam...
Dan vraagt een busschauffeur mij of ik soms de bus naar Mangalore zoek, en hij wijst naar een bus zo`n 200m verderop. Ik kijk en zie vele hoofdjes uit de ramen van de bus steken en ze kijken naar mij! Oeps! Ja, dat is mijn bus! Ik ren snel naar de bus toe, en stap in, met alle blikken op me gericht. 
Een half uur later is er echt pauze, en moet ik ook echt naar de WC. Ik check bij de medereizigers hoe lang de pauze duurt. Maar ik krijg van 2 vrouwen (met instemmende blikken van de anderen) een preek in een taal die ik niet versta. Jaja, ik kom heus op tijd terug!!
Ze willen me haast niet meer laten gaan :P
 
Koud eten
 
Aangezien er bijna nooit gelegenheid is om zelf te koken, ga ik vaak uiteten. In een familierestaurant heb je voor minder dan een euro wel een maaltijd. Maar welk restaurant heeft goed eten? Als er veel locals zitten is het vaak wel ok. En om me wat meer op m`n gemak te voelen, kijk ik ook vaak of er wel een vrouw/familie zit. 
Toen ik in Coimbatore, een grote stad, was, was t geen etenstijd maar ik had wel erg trek. Ik bestelde een soort rijstschotel (biryani), bij de vriendelijke obers. De biryani werd op een bananenblad werd geserveerd. Nadat ik m`n handen had gewassen, raakte ik met m`n vingers het eten aan. Er gingen direct 100 alarmbellen in m`n hoofd rinkelen: dit eten was koud (niet eens lauw) !!
 
In India moet je altijd opletten met het eten: "BOIL IT, PEEL IT or FORGET IT!" Deze rijst was zeker gekookt, maar was echt koud. Ik wilde geen risico nemen en stond op om te betalen en snel weg te gaan. Maar zoals altijd waren er veel mensen die me in de gaten hielde. Why? What do you want? Ik wees op m`n buik en gaf het geld en wilde weglopen. Ze keken me verontwaardigd aan en wilden het geld niet aannemen... Schaamtevol liep ik snel weg..
 
Pani Paneer
 
Er wordt vanalles op straat verkocht, kraampjes waar pindas worden gebrand, kokosnoten die ze terplekke openslaan zodat je ze leeg kan drinken, rijstmaaltijden, etc etc. Als ik iets niet ken, wil ik t vaak wel uitproberen !
Ik zag een kraampje met veel mensen eromheen (een goed teken), waar ze iets verkochten dat een beetje lijkt op de hoesjes van een slagroomsoesje. Daarin deden ze een kruiden(groenten)mix en water. Ik bestelde het, maar wist nog niet dat je er water op moest doen. Mensen om me heen begonnen me dat duidelijk te maken. " Pani! Pani! (water)". Ik zei dat ik t begreep, maar t niet wilde. Dat is raar, zonder water is dit gerecht niet compleet, het smaakt niet ! Ze drongen maar aan en pakten het water om het over mijn bordje te sprenkelen, maar ik weigerde steeds... Want, tapwater is hier niet te vertrouwen. En ik wil liever niet ziek worden. De mensen snapten er niks van...en mijn maaltijd smaakte naar niks :P
 
How many boyfriend?
 
Tijdens een min om meer standaard gesprekje met vragen over m`n familie en de vraag of ik getrouwd ben, kreeg ik 2x deze vraag: How many boyfriend? Ik was verbaasd, wat bedoelen ze daarmee??? De 1e keer moest ik lachen, want ik dacht dat ze gewoon de verkeerde Engelse woorden gebruikten. Wat bedoel je? Dacht dat er nog 'years' tussen moet of wat dan ook. Maar ze verbeterde de vraag niet. Later dacht ik, misschien bedoelen ze, hoeveel huwelijkskandidaten er zijn? Maar nee, een Indiase vriend zei dat ze deze vraag exact zo bedoelen als ze hem stellen. Hoeveel parners heb je? Blijkbaar hebben ze toch echt het beeld dat we meerdere boyfriends op hetzelfde moment hebben.
 

1 opmerking:

Anoniem zei

ehhh?? meerdere boyfriends?!?! :S
Van, je leert daar toch hopenlijk niet teveel van de Indiaase cultuur heh?
hi hi :)

Kusje!!
Mau